Fortøjning til bro og pæle
I Danmark blæser det en hel del. Det gør det også i Ry Marina. Derfor er det nødvendigt, at vi fortøjer korrekt, naturligvis først og fremmest så der ikke sker noget med vores eller naboens båd. Men det er også vigtigt, at vi tager hensyn til vores havn og havnens anlæg. Derfor skal vi tænke os om, når vi fortøjer vores både.
Der er pæle til fortøjning i Ry Marina. Pælene er anbragt med forskellig afstand afpasset til de forskellige bådbredder.
I Ry Marina er det lovpligtigt, at der skal fortøjes med to fortrosser og to agtertrosser.
Fortøjningen må ikke være så lang, at båden kan drive ind mod nærliggende både eller mod broen. Er dette tilfældet, kan agter fortøjningen krydses.
Der er undertiden liner mellem pæle og bro. De er til stor nytte ved ankomst og afgang, så du undgår, at dit skib driver af mod naboskibet. Ved hjælp af linerne kan du også hale dig ind til broen.
Tovværket skal kunne modstå træk og kunne tåle pludselige påvirkninger, skamfiling, sollys og forrådnelse. Fortøjninger bør jævnligt tilses, så båden ligger forsvarligt under skiftende vejrforhold eller vandstand.
Sådan fortøjer du langskibs
Når du skal fortøje langskibs, skal du bruge for- og agtertrosser, for- og agter spring samt det nødvendige antal fendere.
Det rigtige tov til den rigtige bådtype
Det tovværk, du bruger til fortøjningen, skal have en tykkelse, der passer til bådens type og størrelse. Se i skemaet nedenfor, hvor kraftigt tovet skal være. Og husk også at fastgøre fortøjningen ordentligt – både for og agter.
Robåd med påhængsmotor: Ikke under 8 mm
Motorbåd med påhængsmotor: Ikke under 12 mm
Motor- eller sejlbåd (ca. 2 tons): Ikke under 16 mm
Motor- eller sejlbåd (ca. 4 tons): Ikke under 18 mm
Motor- eller sejlbåd (ca. 10 tons): Ikke under 20 mm
Overskydende tovværk fra dine fortøjninger skal ikke ligge og flyde på broen. Faste fortøjninger tilpasses, mens fortøjninger i gæstehavn føres tilbage til egen båd.
Fendere
Fendere fungerer som en buffer mellem båden og bådpladsen. De sikrer din båd mod ridser og skader, når båden gnider sig op ad kajen eller andre både i havnen.

Affjedring mod bro
Tilslutning af landstrøm
Brændstofpåfyldning
Lænsepumpe
Lænsepumpe bruges ikke i havnen. Hvis du har en automatisk lænsepumpe, anbefaler vi, at du slår automatikken fra og i stedet bruger oliesuget på servicebroen.
I forbindelse med eventuel brug eller placering af automatiske lænsepumper, er du velkommen til at få råd og vejledning af sikkerhedsudvalget, som også kan informere om olieopsugningsmateriale, som kan lægges i bunden af båden og dermed opsuge olien (kan købes for meget små penge). Kontrollér at din bådmotor ikke er utæt for brændstof og olie. Forekommer der oliespild fra motoren, skal det udbedres. Slangeforbindelser og spændebånd kontrolleres for fastspænding. Ligeledes kontrolleres også stævnrørspakningen.
Bundmaling
Der må kun benyttes godkendt bundmaling i Ry Marina. Alle bundmalinger, der sælges til fritidsbåde, skal overholde visse grænser for, hvor meget kobber de må frigive til vand-miljøet. Alle kobberholdige bundmalinger solgt før 29. september 2003 på det danske marked lever ikke op til de nye krav. Såfremt du køber din bundmaling i en normal bådudstyrsforretning her i foråret, kan du regne med, at kravene er overholdt.
På vinterpladsen
Undgå spild af malingsrester og støv og husk, at der skal foretages afdækning for at forhindre forurening af jorden. Evt. sandblæsning på vinterpladsen er ikke tilladt.
Parkeringspladser
Tag hensyn ved langtidsparkering. Ved overnatning på søen mere end 2 dage, parkeres på Skimminhøj, således at parkeringspladserne ikke er fyldt op og kan benyttes af andre brugere.
Er uheldet ude
Vi gør selvfølgelig alt, hvad vi kan for at gøre havnen så sikker som muligt, men er uheldet ude, kan du selv være forberedt ved at læse Ry Marinas beredskabsplan og sikre dig hvor det forskellige sikkerhedsudstyr forefindes.
Beredskabsplanen kan fås på havnekontores
Der er på samtlige broender opsat redningskranse. Langs broerne er der monteret faste stiger, som tydeligt er mærket med gul fluorcerende farve, så de nemt kan ses – både fra broerne og vandet. Fra vandsiden er den agterfortøjningspæl, der befinder sig ud for stigen, også afmærket med gult.
– at man passer på hinanden, når man færdes på broerne, specielt når der er mørkt .
– at vandslangen hænges pænt op efter brug
– at fortøjninger hænges på en krog eller lægges på langs af broen, inden man sejler ud
– at man overholder maxtiden på to timer ved vaskebroen og ved servicebroen
– at man om aftenen tager hensyn til sine naboer som måske vil sove i deres båd
– at både børn og voksne tager hensyn til og behandler ænder og andre dyr pænt
– at man vejleder og hjælper gæstesejlere ved slæbestedet, hvis nødvendigt
– at man ikke cykler, løber på rulleskøjter eller lufter hunde på en bådebro
– at man sejler roligt i havneområdet, da sejlads med for høj hastighed giver meget uro i marinaen
Vær opmærksom på omgivelserne og tag hensyn til naturen!
Ry Marina sikkerhedsudvalg januar 2012.